Bliv kreativ problemløser

Tilmeld dig Idé og Koncept med studiestart september 2025

Læs mere ↓

Brug ni måneder med os – og få læring der følger dig hele livet

Idé og Koncept er ni intense måneder med fokus på kreativ kommunikation, hvor du bliver undervist af nogle af de mest indflydelsesrige og prisvindende aktører i den danske reklamebranche. Her lærer du af de bedste – og bliver én af dem. 

Hvem er uddannelsen for? 

Alle er kreative! Det er ikke en eller anden mystisk evne, som kun de få udvalgte er født med. Tværtimod! Kreativitet er en ligesom en muskel, der kan trænes – og Idé og Koncept er dit nye træningscenter. 

På Idé og Koncept optager vi både kreative og projektledere. Under uddannelsen får du mulighed får at bruge dine eksisterende kompetencer og lære helt nye greb, værktøjer og metodikker – uanset hvilken af de to, du betragter dig selv som lige nu. 

Vores studerende er typisk mellem 20 – 50 år, og har en lang række forskellige baggrunde. Nogle har erfaring fra bureauer eller marketingafdelinger, mens andre kommer fra baggrunde som fx kok, pædagogmedhjælper, DJ, filmproduktion eller noget helt andet. Vi tror på, at sammensætningen af alle disse forskellige kompetencer kan tilbyde nye perspektiver og værdifuld erfaring. 

Kort sagt: Er du kreativ, så er uddannelsen for dig. Og alle er kreative. 

Gå til ansøgning. 

Studerende præsenterer  

Du arbejder med rigtige cases for rigtige kunder, og lærer blandt andet præsentations- og pitch-teknik. 

Hvad får jeg ud af uddannelsen? 

I løbet af de ni måneder kan du forvente at: 

💡  Få styrket din kreativitet og din evne til at finde på kreative idéer og løsninger

💡 Opbygge en brugbar værktøjskasse fyldt med konkrete metodikker, modeller og måder at gå til problemer, som du kan bruge resten af livet

💡 Tilføje 5-6 cases for rigtige kunder med rigtige problemer til dit portfolio

💡 Blive god til at præsentere idéer – både i skriftlige briefs, digitale slide decks og mundtlige pitches, både i og udenfor elevatoren

💡 Få et stærkt netværk af andre kreative, projektledere og branchefolk

💡 Få den bedste indgang til den kreative branche 

Gå til ansøgning. 

Hvad siger tidligere elever? 

“Det har været et hårdt år, men jeg ville ikke være Idé og Koncept foruden. At sidde sammen med en klasse af kreative hjerner to aftener om ugen i et års tid og brainstorme millioner af gode og dårlige idéer har været noget helt særligt.”

— Katja Hjort Wulff, Hold 12

“Fra første masterclass hvor Per sagde “Gode idéer finder vi ikke på. Gode idéer finder vi frem til.” var jeg hooked. 9 måneder senere og kr. 34.500 fattigere er jeg rigere end nogensinde før på kreativ tænkning, konceptudvikling og kampagnehåndværk. “

— Mette Plejdrup Husted, Hold 12

“Ud over at kunne prøve kræfter med rigtige brands og cases, er jeg også blevet undervist af branchens tungeste hoveder – kreative direktører, strateger, art directors, osv. (Navnene står på diplomet – og det er skam ikke bare til pynt!)”

— Søren Malik Hollerup, Hold 12. Film Editor & Motion Designer @ Uncle Grey

 

Kreativt teamwork

Du arbejder i grupper sammensat af de fagansvarlige, som danner “mini-bureauer” under forløbet. Uanset hvilke kompetencer, du allerede har, møder du andre, som kan noget helt andet – og lærer hvordan I får det bedste frem i hinanden. 

Hvad er et kreativt selvportræt – og hvorfor skal jeg sende ét? 

Det kreative selvportræt er vores første indtryk af dig. Det giver os et indblik i hvilken slags kreativ, du er, og en fornemmelse af hvordan lige netop din hjerne krøller. 

Du kan læse mere om det kreative selvportræt og få et par gode råd med på vejen, inden du ansøger – og så er du selvfølgelig altid velkommen til at række ud til os, hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i mål med dit selvportræt!

Studietur

Hvert år tager holdet til Sydfrankrig, hvor der afholdes Cannes Lions Festival of Creativity.  

Studieturen finansieres blandt andet gennem det arbejde, I udfører for rigtige kunder gennem studieforløbet, og giver mulighed for at netværke med både danske og internationale kreative direktører, deltage i spændende talks og selvfølgelig deltage i det væld af fester og arrangementer, som finder sted i løbet af ugen. 

Du kan læse mere om studieturen og se billeder fra vores seneste tur lige her. 

Gæsteundervisere med Grand Prix’er i bagagen

Blandt underviserne på Idé og Koncept er Morten Grubak (venstre) og Christine Smith, som modtog en Grand Prix ved Cannes Lions for Backup Ukraine. Til højre ses en stolt Per Holm Henriksen. 

Hvem bliver jeg undervist af? 

Udover dine tre fagansvarlige – Neela, Kenneth og Per – sammensætter vi hvert år et program sprængfyldt med undervisere, der arbejder med kreativ kommunikation til daglig. 

Du kan se, hvem der underviste det seneste hold lige her, inklusive hvad de enkelte aftener handlede om. 

Fagansvarlige

Neela Menik

Fagansvarlig, Idé og Koncept
+45 5338 6054
neela@dendanskereklameskole.dk

Kenneth Kaadtman
Kenneth Kaadtman

Fagansvarlig, Idé og Koncept
+45 5369 0045
kenneth@dendanskereklameskole.dk

Per Holm

Fagansvarlig, Idé og Koncept
+45 3070 8039
per@dendanskereklameskole.dk

Tilmeldingsfrist senest onsdag den 20. august 2025

Send ansøgning til Idé og Koncept

* (påkrævet)

Du kan se en optagelse af et tidligere infomøde her.